Eén bedrijf. Twee eigenaren. Met ieder een eigen drukke agenda. Hoe houd je in deze situatie grip op je organisatie? We vragen het Jeroen Doornenbal.
Drukke agenda’s. Waarbij de eigenaren ook nog eens veel op reis zijn. Hoe zorg je dan voor grip? “Dat begint met structuur. We hebben elke twee weken managementoverleg. Dus de twee eigenaren en ik. Dat hebben we zo met elkaar afgesproken. Dat doen we op een vaste dag en een vast tijdstip. Die afspraak is zo ongeveer heilig, voor ons alle drie. We plannen al onze andere afspraken daar omheen.”
Hoe bereid je zo’n overleg voor? “Voor onze afspraak heb ik zelf al contact gehad met de verschillende vestigingsleiders. Zo weet ik wat er speelt in de organisatie. Daarnaast krijgen we alle drie een dag voor het overleg alle cijfers van de controller.”
Hoe ziet het overleg er zelf dan uit? En wat is jouw rol daarin? “Tijdens het overleg bespreken we de lopende zaken en knelpunten. Verschil met de twee eigenaren is dat ik er onafhankelijk in sta. Met meer afstand tot de organisatie dan de twee eigenaren. Ik speel bewust de rol van de criticus. Opbouwend uiteraard. Dat wordt als een welkome aanvulling ervaren. Het helpt de twee eigenaren om minder op de onderbuik te sturen, maar beter onderbouwd besluiten te nemen. En uiteraard ben ik tussen de verschillende momenten ook beschikbaar om mee te denken.”