Als je ons werk zo’n 20 jaar doet dan zie je de problemen aankomen en dan weet je waar risicovolle ondernemersbeslissingen genomen zijn. Als er dan zwaar weer wordt voorspeld, weet je dus ook dat je aan de bak moet als adviseur samen met de ondernemer. Nu en meteen! Niet wachten tot de bank zegt dat het water aan je lippen staat. Om de vergelijking met het hoog water van vorige maand te maken: zorg voor voldoende ruimte voor het teveel aan water en een stevige dijk. Als adviseur weet je of er rond de ondernemer een ‘dijk’ ligt of juist niet. Staat hij er alleen voor of krijgt hij versterking als het nodig is? Kan hij het overzien? Wat zeggen de berekeningen? Is hij capabel om hoog water te trotseren? Kan hij met druk omgaan? Een goede adviseur praat de ondernemer niet naar de mond maar zal de problemen ook bespreekbaar moeten maken. Elke goede adviseur meet zichzelf tegen de lat: “had ik dit kunnen voorkomen?”. Met trots kunnen we terugkijken op 20 jaar Exitus. Van de vele klanten waar we bij ondernemersbeslissingen mee mochten denken, is er maar een enkel bedrijf vastgelopen. Als een ondernemer pas klant wordt op het moment dat het al mis is wordt het veel moeilijker om het tij te keren. Maar ook dan kan er nog genoeg gedaan worden om de schade te beperken. Reageer vóórdat het water aan je lippen staat!