Bijna iedere ondernemer rekent wel aan de kostprijs van zijn producten. Directe kosten, zoals inkoop of grondstoffen, zijn meestal vrij snel te bepalen. Bij de indirecte kosten (personeel, huisvesting, algemene kosten) wordt het vaak wat lastiger. Als je dan ook nog de managementboeken induikt, wordt het er helemaal niet gemakkelijker op. Termen als opslagmethode, kostenplaatsenmethode en activity-based costing vliegen je op dat moment al vrij snel om de oren.
Hoe ga je hier dan mee om? Uiteraard is iedere methode om de indirecte kosten te verdelen over de verschillende producten arbitrair en voor discussie vatbaar. Daarnaast zijn indirecte kosten vaak een gevolg van (investerings)beslissingen vanuit het verleden en niet in alle gevallen 1:1 door te rekenen.
In de praktijk zien we daarnaast dat bij een kostprijsberekening vanuit productniveau na afloop van een jaar niet getoetst wordt aan de totale kosten op bedrijfsniveau, aan de hand van bijvoorbeeld een jaarrekening. Logisch, als ondernemer kijk je immers graag vooruit. Kijk echter zo af en toe ook eens achteruit, dit voorkomt vervelende verrassingen!
Kunt u hulp gebruiken bij het bepalen van uw kostprijs? Wij helpen u graag op weg. En maakt u zich vooral geen zorgen: de moeilijke definities laten we in de studieboeken achter.